Zilele acestea mi-a revenit in memorie o intamplare din 2008 cand, eu impreuna cu un prieten, ne-am apucat sa producem prese pentru transfer termic si mese pentru indoit plexiglas. Asa mi-a venit ideea sa scriu un articol despre ”Top 5 greseli de evitat atunci cand pornesti o afacere offline”.
Inainte sa iti spun povestea as vrea sa vedem ce sunt, mai exact, aceste doua dispozitive.
Presele pentru transfer termic sunt acele prese care se folosesc pentru imprimarea tricourilor personalizate. Sigur ai vazut si tu tricouri sau cani imprimate cu sloganul ”Cel mai bun sef”.
Mesele pentru indoit plexiglas sunt construite dintr-un cadru metalic si un blat din aluminiu, iar pe mijloc dintr-un capat in altul trece o rezistenta care degaja o temperatura foarte mare.
Aceasta temperatura trebuie sa fie suficient de mare pentru a face plexiglasul maleabil in anumite puncte dorite de cel care manevreaza dispozitivul.
Acum dupa ce am lamurit ce sunt cele doua dispozitive iti voi spune povestea exact asa cum s-a petrecut in urma cu 15 ani.
Prietenul meu locuia cu chirie la curte in zona Republicii din Bucuresti, iar in acea curte proprietarul, Viorel, avea si un atelier foarte bine dotat prin intermediul caruia producea tot felul de scule pentru productie publicitara.
Acolo a vazut Mario (acesta este numele prietenului meu) pentru prima data cum se construieste o presa pentru transfer termic sau o masa de indoit plexiglass.
El crease pentru Viorel un site prin care acesta isi promova produsele create in atelier. Vazand ca Viorel are tot mai multe comenzi si ca afacerea lui prospera s-a gandit sa inceapa si el o afacere in acest domeniu.
Pentru ca nu avea bani sa investeasca in materiale si sa acopere restul de cheltuieli pe care le implica activitatea de productie mi-a propus sa incepem impreuna acest tip de afacere.
Daca atunci cand am primit propunerea de asociere as fi avut experienta pe care o am acum as fi refuzat, dar pentru ca la momentul respectiv ma aflam si eu la inceput in lumea afacerilor am acceptat.
Greseala nr. 1: Niciodata sa nu supraestimezi potentialul unei afaceri
Modul nerealist in care Mario mi-a prezentat afacerea m-a facut sa spun DA fara sa ma gandesc prea mult la faptul ca niciunul dintre noi nu avea experienta in acest tip de afacere.
Ba mai mult de atat, nu stapaneam in totalitate procesul de productie al unei prese sau al unei mese de indoit plexic. Ceeea ce ne-a dat ulterior mari batai de cap.
Planul, initial, a fost urmatorul: sa inchiriem un mic atelier sau un garaj si acolo sa ne desfasuram intreaga activitate.
Eu urma sa indeplinesc rolul de investitor si de sofer (adica sa suport cheltuielile si sa transport materialele cu masina personala), iar Mario sa se ocupe de partea tehnica (adica de asamblarea dispozitivelor).
Profitul urma sa fie impartit 50% eu si 50% Mario. Asa ca ne-am apucat sa punem planul in aplicare si primul pas a fost sa gasim un loc unde sa ne stabilim ”cartierul general”.
Evident cautam un spatiu cat mai ieftin si daca era posibil sa fie dotat cu sculele si utilajele de care aveam nevoie (aparat de sudura, bormasina, flex, polizor, strung, freza, etc.).
Greseala nr. 2: Nu inchiria niciodata spatiu intr-o zona greu accesibila
Am luat la rand ziarele de anunturi si pana la urma am gasit un spatiu convenabil la pret, doar ca se afla la 20 de kilometri distanta de Bucuresti in comuna Pasarea.
In aceeasi zi am fost sa vedem spatiul si ne-am inteles cu proprietarul, un domn fost contabil care era pensionar. Nu imi amintesc numele lui asa ca o sa-i spun domnul X.
Din ziua imediat urmatoare am inceput sa cumparam materialele de care aveam nevoie pentru a construi prima presa pentru transfer termic si imediat ne-am lovit de o prima problema.
O teava dreptunghilara avea 6 metri, iar o foaie de tabla avea 2 metri si pentru a putea achizitiona aceste materiale de la un depozit de fierarie, la un pret cat mai mic, furnizorul te obliga sa cumperi anumite cantitati minime ceea ce a implicat o investitie destul de mare din partea mea.
Mai simplu explicat in loc sa achizitionam materiale pentru o singura presa am achizitionat pentru cinci.
Dupa ce am strans toate materialele la atelier a aparut o alta problema. Am realizat ca nu aveam toate sculele necesare pentru a putea duce la bun sfarsit ceea ce ne-am propus.
Pentru a taia teava dreptunghiulara aveam nevoie de o freza, iar domnul X nu avea asa ceva in atelier.
Atunci domnul X ne-a pus doua intrebari care mi-au ramas mult timp in minte:
Greseala nr. 3: Inainte sa lansezi un produs este necesar sa faci un studiu de piata
”Mai baieti voi aveti unde sa vindeti presele astea? Eu am pe cineva la un atelier si pot sa vorbesc sa le producem in serie, dar sunteti siguri ca se vand?”
Nu imi amintesc exact ce raspuns a dat Mario, dar stiu sigur ca in acel moment noi ne bazam doar pe informatiile pe care el le aflase de la vecinul sau (cel care avea atelierul in curtea in care locuia si Mario).
Iar aceste informatii ne spuneau ca vecinul lui Mario avea 3-4 comenzi de prese pentru transfer termic si 1-2 comenzi pentru mese de indoit plexic pe luna. Deci nu se punea problema de productie in serie.
Asa ca am hotarat sa cautam un atelier mai bine dotat care sa ne ajute sa ducem la bun sfarsit ceea ce ne-am propus.
Practic am platit aiurea o luna de chirie domnului X cand am fi putut sa gasim de la inceput un spatiu adecvat in care sa ne desfasuram activitatea si sa scutim drumurile interminabile pana in comuna Pasarea.
Peste cateva zile Mario a gasit un atelier in incinta fostei uzine Republica si a mutat materialele acolo cu o dacia papuc inchiriata pentru ca eu eram plecat din Bucuresti.
Acolo a taiat teava dreptunghiulara la dimensiunile dorite, dar peste doua zile a fost sunat de patronul atelierului care l-a anuntat sa venim sa luam materialele.
Sincer nu imi amintesc exact ce motiv a invocat, dar stiu sigur ca am ajuns in situatia in care nu aveam unde sa depozitam materialele care nu erau deloc putine si aveau o valoare destul de ridicata.
Atunci am inceput sa cautam un atelier pe internet si pana la urma am gasit unul potrivit in Pipera. Nu stiu daca in momentul de fata mai exista acel atelier pentru ca zona s-a schimbat foarte mult si acum au aparut acolo mai multe cladiri de sticla.
Atelierul era dotat cu absolut tot ceea aveam noi nevoie, iar proprietarul a acceptat sa depozitam materialele acolo. Pentru asta nu plateam o suma lunara.
Cand aveam o comanda Mario statea la atelier impreuna cu proprietarul ca sa-i dea acestuia toate informatiile de care avea nevoie pentru construirea presei si il plateam pentru serviciile prestate.
Astfel am reusit sa construim prima presa pentru transfer termic, mai trebuia doar sa vopsim cadrul metalic, sa adaugam instalatia electrica si sa montam un timer electronic care avea si rolul de a regla temperatura.
Pentru vopsirea cadrului metalic proprietarul ne-a trimis in incinta unei uzine, tot din Pipera, unde se afla un atelier de vopsit electrostatic.
Partea electrica ne-am descurcat singuri sa o montam, iar pentru adaugarea timerului am apelat la prietenul unui prieten care era electronist.
Cam dupa o luna si doua saptamani, de cand am inceput treaba, am reusit sa obtinem prima presa functionala. Dupa cum ai observat tot acest proces a implicat multe drumuri si un consum destul de mare de resurse din partea noastra.
Din fericire la scurt timp a aparut si primul client caruia i-am vandut presa. Bineinteles ca ne-am bucurat si chiar am crezut ca o sa dam lovitura. Lucrurile nu au stat deloc asa si nu peste mult timp ne-am confruntat cu o noua problema.
Greseala nr. 4: Produsele cu valoare mare se testeaza amanuntit inainte de livrare
La ceva timp dupa vanzarea primei prese am primit o comanda noua si ne-am apucat de treaba. Doar ca de aceasta data nu am facut o testare completa a presei si ne-am grabit sa o expediem clientei prin curier.
La o zi dupa ce a primit presa clienta ne-a anuntat ca aceasta avea un defect si nu distribuia uniform caldura astfel incat tricoul sa se imprime complet. Din acest motiv a returnat presa si am fost nevoiti sa-i rambursam banii.
Dupa ce am primit presa inapoi am observat ca placa din partea de jos nu se potrivea perfect cu placa de sus si intr-o parte ramanea un spatiu de 2-3 milimetri.
A fost destul de usor sa remediem problema prin reasezarea si sudarea placii de jos astfel incat sa acopere cei doi milimetri.
O intamplare asemanatoare am patit si cu o masa de indoit plexic. Inainte sa o trimitem la client am testat-o doar 5 minute si a functionat normal.
Dupa ce a ajuns la client acesta a lucrat cu ea timp de o ora si suportul de aluminiu care sustinea rezistenta s-a deformat. Si in acest caz am fost obligati sa returnam banii clientului.
Greseala nr. 5: Inainte sa livrezi personal un produs scump stabileste clar pretul de achizitie
Intre timp a aparut un nou client care a insistat sa-i livram personal o presa in Sinaia. Eu am avut o presimtire si nu am fost de acord, dar Mario m-a tot batut la cap pana am acceptat.
Asa ca am pus presa in portbagajul masinii si am plecat la Sinaia. Acolo ne-am intalnit cu clientul, un domn de origine roma, care ne-a invitat la el acasa.
Acesta dupa ce a testat presa s-a lansat intr-un lung proces de negociere a pretului. Initial, eu nu am vrut sa accept pretul oferit de el, dar mi-am dat seama repede ca in cazul in care nu acceptam riscam sa ne intoarcem cu presa inapoi la Bucuresti.
Pana la urma am aceptat si in loc sa luam 2300 de ron, pretul la care vindeam noi o presa, am luat doar 1800 de ron. Evident, am ramas si cu o noua lectie invatata.
Per total in cele cateva luni cat am desfasurat aceasta activitate am vandut 5 prese pentru transfer termic si 2 mese de indoit plexic. Dupa aceasta perioada a lovit criza financiara din 2009 si am fost obligati sa renuntam pentru ca nu mai aveam comenzi.
Cand am tras linie la final mi-am dat seama ca nu am recuperat toti banii investiti in materiale si in restul de cheltuieli (motorina, scule, etc.).
Asta s-a datorat in special din cauza ca Mario avea o situatie financiara dificila si la fiecare vanzare imi cerea ca o parte din suma incasata sa o impartim. Singurul si cel mai mare castig pe care l-am avut din aceasta afacere a fost experienta.
Ti-am povestit aceasta intamplare ca sa intelegi mai usor cat de complexa este o afacere clasica si mai ales una care implica productie. Daca ar fi sa pornesc din nou o astfel de afacere iata cum vad eu lucrurile in prezent.
Industria de productie reprezinta o oportunitate captivanta pentru antreprenorii dornici sa-si transforme pasiunea pentru creatie intr-o afacere profitabila.
In continuare, vom explora pasii esentiali pentru infiintarea si gestionarea unei afaceri de productie.
Pasul 1: Planificarea Afacerii
Alegerea Conceptului si a Nisei:
Inainte de a te lansa intr-o afacere de productie, identifica tipurile de produse pe care doresti sa le creezi si stabileste un segment de piata tinta.
Plan de Afaceri:
Elaboreaza un plan de afaceri detaliat care sa includa obiectivele, strategiile de marketing, proiectiile financiare si structura organizationala. Un plan solid te va ghida pe parcursul dezvoltarii afacerii.
Pasul 2: Locatia si Echipamentul
Alegerea Locatiei:
Selecteaza o locatie potrivita pentru afacerea ta de productie. Alege un spatiu cu suficienta suprafata pentru a gazdui echipamentul de productie si a stoca materialele si produsele finite in conditii sigure.
Investitii in Echipament:
Investeste in echipament de productie de inalta calitate si alte materiale specifice, in functie de tipul de produs pe care doresti sa il creezi. Asigurate ca echipamentul este intretinut si functioneaza corect pentru a evita intreruperile in productie.
Pasul 3: Productia si Controlul Calitatii
Procesul de Productie:
Stabileste un flux de lucru eficient care sa cuprinda taierea materialelor, prelucrarea acestora, asamblarea pieselor si finisarea lor. Asigurate ca procesul este bine documentat pentru a asigura consistenta si calitatea produselor.
Controlul Calitatii:
Implementeaza un sistem de control al calitatii pentru a te asigura ca fiecare produs indeplineste standardele tale de calitate.
Inspecteaza si testeaza produsele inainte de livrare pentru a evita retururile si revenirea produselor in service. De asemenea, obtine omologarea si certificarea produselor daca este necesar.
Pasul 4: Marketing si Vanzari
Promovarea Afacerii:
Utilizeaza canalele de marketing adecvate pentru a promova afacerea, inclusiv site-uri web, retele de socializare, publicitate online si offline si participarea la targuri, expozitii si evenimente locale.
Relatia cu Clientii:
Construieste relatii solide cu clientii tai oferind servicii personalizate si raspunzand la cerintele lor specifice. Recomandarile pozitive ale clientilor multumiti pot fi o sursa valoroasa de a incheia afaceri.
Pasul 5: Dezvoltare si Extindere
Inovare Continua:
Ramai la curent cu tendintele in design si tehnologie pentru a te adapta si a imbunatati produsele. Inovatia continua te va ajuta sa mentii relevanta produselor pe piata.
Extinderea Liniei de Produse:
Pe masura ce afacerea ta creste, ia in considerare extinderea gamei de produse sau diversificarea cu produse conexe pentru a maximiza veniturile.
In concluzie, pornirea si gestionarea unei afaceri de productie necesita o planificare atenta, investitii in echipament de calitate, control riguros al calitatii si eforturi de marketing sustinute.
Cu pasiune, dedicare si o abordare bine gandita, poti transforma aceasta afacere intr-un succes durabil pe piata din Romania si nu numai.
De asemenea, exista o varianta mult mai simpla si la indemana oricui. Comanzi produsele la o fabrica din China si le comercializezi pe eMAG, Amazon sau alte platforme de acest gen.
Pentru ca am ajuns la sfarsitul articolului te rog sa-mi lasi un comentariu mai jos legat de experienta ta cu afacerile clasice. Ai castigat bani din asta? Ce ti-a placut ce nu ti-a placut?
1 thought on “Top 5 greseli de evitat atunci cand pornesti o afacere offline”